Wat mensen kunnen dat Engelen niet kunnen (1)
“Dwazen haasten zich waar engelen vrezen te betreden,” zei Alexander Pope, waarmee hij bewees dat hij meer begreep van mensen dan van Engelen. Engelen kunnen nergens bang voor zijn, omdat ze door niets geschaad kunnen worden. Engelen zijn niet kwetsbaar – in tegenstelling tot mensen.
Wij kunnen doen wat Engelen niet kunnen – we kunnen bang zijn omdat we gewond kunnen raken; maar omdat we bang kunnen zijn, kunnen we dapper zijn. Omdat we bang kunnen zijn, kunnen we de deugd van dapperheid uitoefenen door ons niet te laten overweldigen door onze angsten. Dit is een christelijke paradox: de pijn van onze verliezen en de vernedering van onze angsten kunnen de wortels worden van een nobele dapperheid die Engelen alleen maar kunnen bewonderen, maar nooit kunnen bereiken.
Mensen kunnen verliezen lijden. Onze lichamen kunnen gewond raken, ons fortuin kan in beslag worden genomen, onze reputatie kan worden vernietigd. De dappere Christen is in staat om deze zeer reële maar minder belangrijke goederen op te geven door te weigeren het grootste goed op te geven, namelijk trouw aan God. De dappere christen is bereid om pijn, verlies en zelfs de dood te lijden omwille van wie God is en omwille van wie wij voor God zijn.
De waarheid over God en over ons, evenals de betekenis van pijn en de verdiensten van moed, wordt door Jezus onthuld. Thomas Merton merkt in zijn “No Man Is an Island” op:
“Lijden wordt door geloof aan God gewijd – niet door geloof in het lijden, maar door geloof in God… Lijden heeft geen kracht en geen waarde van zichzelf… Het effect van lijden op ons hangt af van wat we liefhebben. Als we alleen van onszelf houden, is lijden alleen maar hatelijk… Als we God liefhebben en anderen in Hem, zullen we blij zijn als het lijden alles in ons vernietigt wat God graag vernietigt, omdat we weten dat alles wat het vernietigt onbelangrijk is. We zullen er de voorkeur aan geven om het toevallige afval van het leven te laten verteren door lijden, zodat Zijn glorie schoon naar voren komt in alles wat we doen.”
Merton maakt duidelijk dat we uit liefde voor God en voor de naastenliefde die God ons opdraagt, moedig moeten optreden tegen zonde en kwaad, te beginnen met de zonde in ons eigen hart. Ik begin mijn campagne tegen de zonde door eerst in de spiegel te kijken. Ik stel voor dat jij hetzelfde doet. Zulke actieve moed is een heilige trotsering, een instelling om het kwaad te weerstaan.